CENTRUL DE ZI RO IT


Centru de educare pentru integrare sociala pentru copii intre 12-18 ani

Centrul de educare pentru integrare sociala a tinerilor dezavantajati social, cu varsta intre 12-18 ani. Serviciul este organizat ca si centru de zi, unde tinerii sunt asistati la efectuarea temelor, programe educative, de divertisment.


Serviciul social C.E.I.S. functioneaza in forma sa actuala din anul 1999 dar inca din 1997, de la infiintarea fundatiei, exista si functiona ca centru de zi pentru cei 10 tineri aflati in casa de tip familial.

Obiectivele C.E.I.S.

Obiectivul general al C.E.I.S. este acela de a ajuta tinerii sa devina adulti responsabili, liberi, in posesia unor valori morale sanatoase, incurajandu-i sa frecventeze scoala, sa recupereze orele pierdute.

Acestui obiectiv i se adauga altele, intermediare, care deriva din cel primordial:

  • socializarea;
  • integrarea in viata sociala sau de familie;
  • responsabilizarea individului;
  • dezvoltarea unui cod de valori (solidaritate, respect, iubirea fata de aproape, voluntariat etc.);
  • finalizarea unei forme de invatamant;
  • deprinderea de abilitati manuale, folosindu-se munca pe post de instrument de interventie pentru o actiune de valoare sociala;
  • integrarea intr-un loc de munca.


C.E.I.S. cuprinde doua laboratoare:

  • L.E.S. (laborator educativ scolar) - frecventat de tinerii care urmeaza o scoala;
  • L.E.O. (laborator educativ ocupational) - frecventat de tinerii care nu au urmat sau care au abandonat scoala.

Scopul

Scopul fundamental al C.E.I.S este acela de a preveni abandonul scolar si familial, prin punerea tanarului in situatia de a deprinde elementele necesare gestionarii independente a vietii sale in momentul iesirii din program, acesta avand asigurate toate resursele necesare socializarii si integrarii intr-o activitate care sa-i poata oferi independenta de actiune.

Finalitatea programului rezida in a oferi servicii complexe tinerilor care fac obiectul acestui program pentru ca odata ce au implinit 18 ani, sa poata face cele mai corecte alegeri in ceea ce priveste propria viata. De asemenea, reproducand modelul familial, centrul va mentine pe cat posibil vii normele etice si morale privind familia, sau notiunea de familiie, inclusiv pentru cei care nu au putut sa-si dezvolte personalitatea in familia biologica. Un ultim scop este acela de a preveni institutionalizarea copiilor.


Proiectul urmareste reintegrarea tanarului in societate si insuflarea calitatilor morale si etice necesare pentru convietuirea in societate prin:

  • stimularea copilului de a invata si demonstrarea beneficiilor studiului;
  • educatie prin munca - asimilarea de notiuni si disciplina a muncii, "practica" in propriile laboratoare sau la diverse firme;
  • jocuri cu scop educativ care sa ii ajute sa-si insuseasca valori etice si morale si simtul responsabilitatii;
  • activitati sportive;
  • educatorii vor realiza vizite periodice la institutiile de invatamant la care sunt inscrisi tinerii (de doua ori pe semestru);
  • iesirea din program (finalitatea contractului) se realizeaza cand tanarul implineste varsta de 18 ani. In mod exceptional tanarul poate fi exclus din fundatie si inaintea implinirii a 18 ani, in functie de comportamentul acestuia sau de alte cazuri speciale. Totul va fi decis de catre consiliul educativ, la consultarea parintilor si a tanarului.


Beneficii

Ajutarea propriu-zisa a copilului consta in ajutorarea lui la teme, relationarea cu scoala si familia, acordarea unei mese calde, acordare de ajutor in imbracaminte sau asistenta sociala acolo unde este cazul. In program, alaturi de cei doi educatori, respectiv asistenti sociali, vor participa si voluntarii fundatiei.

Verificarea evolutiei proiectului se face lunar printr-un raport de activitate realizat de educator, trimestrial se evalueaza gradul de insusire a cunostintelor, evolutia scolara sau in domeniul laborativ respectiv atingerea sau neatingerea obiectivelor propuse.

C.E.I.S. - L.E.S. si L.E.O. - va functiona cu cate doi educatori care vor avea rolul de a compensa lipsa familiei biologice in intervalul de timp in care copilul se afla in programul fundatiei.


Beneficiari

Clientii acestui proiect sunt tinerii aflati in situatii de risc intre 12-18 ani, proveniti din familii defavorizate din punct de vedere social: familii cu venituri mici, monoparentale sau cu copii multi, copii ai strazii. De asemenea, familii in care riscul abandonului scolar este foarte mare din cauza situatiei in care se afla, precum si copii care au abandonat scoala sau nu au frecventat-o. Practic, cei care urmeaza o scoala sunt asistati pentru integrarea scolara si in familie, iar cei care nu urmeaza o scoala sunt asistati pentru gasirea unui loc de munca si integrarea in familie si societate.

Metodologie si instrumente

Primul pas consta in individualizarea cazului, acesta provine din familii sarace, care nu au posibilitatea sa studieze acasa, sunt lipsiti de supraveghere, sau au ramas repetenti sau corigenti la scoala. Se intocmeste un dosar al copilului, pentru a putea identifica exact nevoile copilului, si ale familiei.


Activitatile recreative, educative si de socializare sunt concepute astfel incat sa stimuleze dezvoltarea psihologica normala si sa extinda nivelul de cultura generala a fiecarui tanar in parte, precum si sa-i imbunatateasca evolutia scolara:

  • cursuri de igiena, comportament in societate, religie, deprinderi de viata;
  • cursuri de psihologie (consiliere);
  • cursuri de prevenire a infractiunilor, consumului de droguri;
  • activitati cu voluntarii: excursii, vizionari documentare si filme, vizite la anumite intreprinderi si institutii;
  • consiliere pe tema educatiei sexuale.

In cadrul proiectului se va acorda o atentie sporita pentru o abordare comprehensiva a problemelor beneficiarilor, incercandu-se interventia pe toate planurile. Daca aceasta interventie nu este posibila in totalitate in cadrul fundatiei, se vor lua masurile necesare pentru ca serviciile lipsa sa fie oferite de organizatii sau institutii partenere.

Educatorii au cateva principii dupa care se ghideaza in lucrul cu copiii: impartirea vietii cu copiii, bunatatea si rabdarea cu copiii, educarea tanarului astfel incat sa-l ajuti sa-si cunoasca si sa-si valorifice capacitatile, insuflarea increderii in sine, tratarea in mod egal a tinerilor din Centru, insuflarea curajului de a vorbi deschis si a-si asuma responsabilitati etc.

Cu ocazia zilelor de nastere ale tinerilor sarbatorim cu totii (copiii si personalul) impreuna la pranz, iar la implinirea varstei de 18 ani a unui tanar organizam o mica petrecere la care participa si familia tanarului.

Rezultatele preconizate ale activitatii Centrului

Reducerea numarului de copii ai strazii si a copiilor care abandoneaza scoala, integrarea socio-profesionala a copiilor, asimilarea de deprinderi de viata independenta si munca, obisnuirea cu regulile de disciplina, de comportare in societate, oferirea unor alternative de divertisment, imbunatatirea situatiei materiale si sociale a copiilor si a familiilor lor pentru a putea fi integrati in familie, imbunatatirea rezultatelor scolare.


Alte beneficii

Ca recompensa a comportamentului pe care tanarul il are pe parcursul unei saptamani i se va oferi un premiu in bani care devine si un instrument pentru a obtine rezultate. Lunar tanarului i se depune o suma de bani ce sunt folositi pentru interesul lui la implinirea varstei de 18 ani. Copiii beneficiaza si de consiliere psihologica.

Copyright © 2007 - 2024 Fundatia de Voluntari Somaschi
Realizat de siteuriweb.com